Fakta om skolen

• Indskoling, 0. – 3. klasse
  • Mellemtrin, 4. – 6. klasse
  • Udskoling, 7. – 9. klasse

Pilegårdsskolen nuværende fire profillinjer udfases, men nuværende profilklasser fortsætter til de afslutter skolen:

- 7.G (Globuslinjen (den internationale linje))

- 7.M (Kommunikations- og medielinjen)

- 7.V (Videnskabslinjen)

- 7.X (Projektlinjen)

Rammerne

Pilegårdsskolen anlagdes oprindeligt som lave bygninger i gule mursten, der omslutter to grønnegårde med smuk beplantning; Arkitekt Grønnings ide var bl.a., at alle klasselokalerne skal have udsigt til fredfyldte, grønnegårde, hvor intet kan forstyrre undervisningen.

Skolen blev indviet i 1957, og er siden blevet udvidet i flere omgange.

I 2001 erstattedes utidssvarende (nu nedrevet) pavillon i den store gård med en nybygning, der rummer sundhedsklinik, otte klasselokaler, lærerforberedelse og fælles faciliteter.

I 2007 blev naturfagslokalerne renoveret, og skolen fik et nyt og større pædagogiske læringscenter, samt et lokale med lærerarbejdspladser.
Da Pilegårdsskolen og Tårnbygårdsskolen blev lagt sammen i 2010, blev der tilføjet en hel etage over A gangen, der vender ud mod Ole Klokkersvej. Den nye første sal rummer i alt 12 klasselokaler, hvor indskolingen holder til. Samtidig blev skolens faglokaler øget med et billedkunstlokale, samt et multilokale der primært skal bruges til musik.

August 2013 blev der opsat yderligere en pavillon - M-huset, der indeholder tre klasselokaler beliggende ved de grønne baner.

I henholdsvis 2015, 2019 og 2022 blev der opført pavilloner grønnegårdene. Disse indeholder begge tre klasselokaler, toiletter og et mødelokale.

Dermed råder skolen over 50 almindelige klasselokaler, 1 hjerterum, 3 naturfagslokaler med medieudstyr, 2 skolekøkkener, 1 billedkunstlokale, 1 tekstilværksted, 1 musiklokale, 1 multilokale, 1 pædagogisk læringscenter, hvor der er tilknyttet et innovationslokale - boblerummet, 2 idrætssale, 1 festsal med scene, baglokale og køkken samt lokaler til lærerforberedelse.

Mod øst ligger den lille gård og et boldbur. Området deles med SFO Pilen og er forbeholdt elever i 0.- 1. klasse..

Mod vest ligger den store skolegård og de grønne baner, som er forbeholdt elever fra 2. - 9. klasse. Legeområdet med skib, haj, søslange, terne og papegøje udført i egetræ blev etableret i 2009. I 2020 blev der opført endnu et område med legeredskaber. Midt i gården er der beplantning med bænke og flagstang. Senest er der etableret et legeområde som kaldes "Baghaven", som ligger på bagsiden af C-gangen.

Fra den store gård er der udgang til  idrætsanlæg med basketbane, fodboldbane, forhindringsbane og atletikfaciliteter.

Frem til sommeren 2023 kunne Pilegårdsskolen benytte Pilegårdsbadet ifm. svømmeundervisning. Nu køres eleverne til henholdsvis Korsvejsbadet og Kastrup Svømmehal.

Lektioner og ringetider

Shape Created with Sketch.

Lokaleplan 2023-24 .pdf

Shape Created with Sketch.